STOLT MEDLEM AV:

Construction Equipment Group AS kjøper svensk Leverandør

EMA er Sveriges raskest voksende leverandør av graveskuffer til anleggsmaskiner. For å vokse videre, fusjoneres det fremgangsrike selskapet nå inn i Construction Equipment Group. Merkevaren EMA skkal opprettholdes, og satsingen styrkes.

EMA er et forholdsvis ungt og offensivt selskap med beliggenhet i Kinna ca. fem mil sørøst for Göteborg. Virksomheten har investert betydelig i innovasjon de siste ti årene, og tilbyr i dag et bredt sortiment av graveskuffer fra 50-4500 liter. I 2020 leverte selskapet over 3000 graveskuffer til kunder over hele Sverige.

Sverige, Europa og USA
Construction Equipment Group er med sine senere oppkjøp i rute mot målet om å bli et ledende nordisk konsern innen utstyr til bygg- og anleggsbransjen. EMA passer perfekt inn i konsernets forretningsstrategi.

- EMA er et strategisk spennende selskap for vår forretningsportefølje. De har virkelig imponert, og har de senere år blitt en stadig tøffere konkurrent på det svenske markedet. Nå kjøper CEG 100 % av selskapet, noe som vil tilføre CEG en sterk og offensiv virksomhet og merkevare med betydelig markedskunnskap og kundeportefølje. Vi ser et stort potensial i å utvikle selskapet videre, og sammen med merkevaren Gjerstad bli markedsledende innenfor utstyr til anleggsmaskiner i Sverige, og derfra videre til andre utvalgte markeder i EU og USA, sier daglig leder Tor Kjetilson Moe i Construction Equipment Group.


Blir med på veien videre
Dagens eiere av EMA, Samuel Lundberg og Robert Nilsson, blir med videre som eiere i CEG, mens sistnevnte fortsetter i rollen som daglig leder.

- Vi har hatt et fantastisk år. Vi har økt salget betydelig overfor maskinforhandlerne og fått svært positive tilbakemeldinger. Nå ser vi enda større muligheter når vi nå blir del av et stort og offensivt nordisk konsern. Vårt fokus i EMA blir å videreutvikle selskapet, dra synergier fra CEG-konsernet, og særlig styrke salget av utstyr for anleggsmaskiner i Sverige. Med CEG i ryggen vil vi få mulighet til å utvikle EMA raskere og mer strukturert. I tillegg skal vi vokse videre i andre utvalgte europeiske land. For oss er sistnevnte spennende, upløyd mark, sier Robert Nilsson, daglig leder i EMA.
Les mer
crossmenu linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram